Film: Fill the Void

  • Cinemateket, Gothersgade 55, København, Kl. 19:15
  • Pris: 65 kr. / 40 kr.

Israelske Fill the Void er månedens film i Cinemateket. Jewish Culture in Copenhagen har indgået et samarbejde med Cinemateket om visningen af denne prisbelønnede film. Fill the Void giver et sjældent indblik i det hassidiske miljø i Israel. Den nyudnævnte rabbiner Jair Melchior, der er opvokset i Israel og har stort kendskab til landets ortodokse miljøer, er aftenens oplægsholder.

PROGRAM
Kl. 19.15: Visning af Fill the Void.
Kl. 20.55-21.25: Debat om Fill the Void ved rabbiner Jair Melchior. Debatten vil foregå på dansk og engelsk.

Entré: 65 kr. / 40 kr. Husk at oplyse, at du har set opslaget via Jewish Culture in Copenhagen for at få opnå rabat. Billetter skal købes via Cinematekets billetsalg: 33 74 34 12

FILL THE VOID (LEMALE ET HA’CHALAL)
I Fill the Void (2012) følger vi 18-årige Shira, der vokser op i et hassidisk miljø i Israel. Hendes fremtid ser lys ud, og hun skal giftes med en lovende ung mand. Men da hendes storesøster dør under fødslen af sit første barn, ændrer alt sig. Det forventes nu, at Shira i stedet skal gifte sig med sin ældre svoger for at undgå, at han flytter til Belgien med det nyfødte barn. Shira sættes derved over for afgørende valg med skæbnesvangre konsekvenser, for skal hun holde sammen på familien og indlade sig på et fornuftsægteskab eller forfølge sine egne drømme? Filmen er en moderne pendant til Jane Austens fortællinger, idet den unge Shira stilles over for et tungt dilemma, der vil påvirke både hende selv og familien.

Fill the Void er skrevet og instrueret af Rama Bursthein, der ikke er opvokset ortodokst, men som ung valgte at blive religiøs. Filmen skildrer de ultraortodokse miljøer i Israel med en høj grad af præcision, troværdighed og loyalitet. Inspirationen til Fill the Void fandt instruktøren i de ortodokse miljøer, hun kender så indgående, og hun giver os et unikt indblik i et ellers lukket univers. Fill the Void er hendes første spillefilm. Hovedpersonen Shira, der har vundet flere priser som bedste skuespillerinde, spilles af Hadas Yaron, mens svogeren Yochai spilles af Yiftach Klein. Filmen har været vist på Sundance Film Festival, Toronto Filmfestival samt Venedig Filmfestival. Filmen varer 90 min. og vises med engelske undertekster.

Klip fra Fill the Void: http://www.sonyclassics.com/fillthevoid/#/trailer


Det er også muligt at se Fill the Void følgende dage i Cinemateket:

TORSDAG 17/10, FREDAG 18/10 + LØRDAG 19/10 KL. 19:15
SØNDAG 20/10 KL. 16:45
TIRSDAG 22/10 + ONSDAG 23/10 KL. 19:15
TORSDAG 24/10 KL. 21:45 + FREDAG 25/10 KL. 19:00
LØRDAG 26/10 + SØNDAG 27/10 KL. 19:15

Vær obs. på, at billetprisen er 65 kr, og at der ikke er oplægsholder til disse visninger.


FILL THE VOID I FILMLAND PÅ P1:


5 ud af 6 stjerner i Filmland i morges

'Fill the Void' kan ses i Cinemateket i København fra den 17. oktober og 14 dage frem.
(Vores eget arrangement 20. oktober er udsolgt!)

Israelsk film er en rejse til et eksotisk hjørne af verden
'Fill the Void' inviterer verden indenfor til at drama i det ultraortodokse jødiske miljø.

'At se film er at rejse', ville H. C. Andersen have konkluderet, hvis han ellers havde levet længe nok til at se billeder flytte sig i en strøm af følelser og stemninger. Så ville gamle Andersen have opdaget, at film kan sende os på rejser til verdener, vi ikke vidste fandtes, til verdener vi havde hørt om, men aldrig set, til verdener vi har været i mange gange, og som vi elsker at besøge år efter år.
Enestående oplevelser
Visse film er som sidde fast i en bilkø i timevis på en tysk motorvej, andre er som en charterrejse fuld af højpruttende familier med støjende børn, endnu andre er som at lande et sted og opdage at hotellet med værelset, man har reserveret, slet ikke findes.
Men film kan også være at se nye byer, der gemmer overraskelser bag hvert gadehjørne med små restauranter, der byder på retter, du ikke vidste, du drømte om at smage, og enestående oplevelser, som lever med dig resten af livet.

Fra begravelse til omskæring
En film som Peter Schønau Fogs 'Kunsten at græde i kor' sendte os f.eks. på en rejse langt ind i et Sønderjylland, som vi måske nok havde hørt om, men aldrig havde besøgt, og som altid vil have en plads i dem, der besøgte det.
Det samme kan snildt siges om israelske Rama Burshteins 'Fill the Void'. Det er en rejse til en del af vores verden, som vi ellers aldrig ville have haft skyggen af en chance for at opleve, de mest intime rum i det ultra-ortodokse jødiske miljø i Tel Aviv, en aflukket ghetto, som ellers kun optræder på film som et symbol på, hvor sygeligt fortabt mennesker kan være i deres tro. En eksotisk verden, hvor de sortklædte mænd er langskæggede og kortklippede, bortset fra et par meget lange lokker foran ørene, og hvor en familie kan have travlt, fordi man skal direkte fra en begravelse til en omskæring.

Ekstraordinært eksotisk
Men det helt ekstraordinært eksotiske ved 'Fill the Void' er, at Rama Burshtein giver en fornemmelse af kvindernes liv i det ultra-ortodokse miljø. Hovedpersonen er Shira, et 18-årigt livstykke af en kvinde, der er fuldt optaget af at blive gift. Det er hun ikke ene om. Hele miljøet omkring hende synes at være engageret i at planlægge ægteskaber - fra den øverste rabbiner til den mindste mor.
Shira har kastet lange forelskede blikke på en ung mand, men da hendes 10 år ældre søster dør, netop som hun skal føde sit første barn, foreslår hendes mor, at Shira skal gifte sig med søsterens enkemand. Dermed forhindrer moderen enkemanden i at rejse til Belgien og tage den nyfødte dreng med sig.

Fri til at vælge
Shira er fri til at vælge. Ingen tunge religiøse forbud binder hende. Men traditionerne, kulturen og værdierne ligger tungt i miljøet, og i kulissen lurer samme skæbne som kusinen Frieda, der ved skæbnens tilfælde aldrig er blevet gift og dermed er stigmatiseret af de stramme kulturelle værdier.
Frieda er i begyndelsen af 30'erne, hvilket bliver regnet for at være hinsides en gifteklar kvindes sidste salgsdato. Så kan hun være nok så smuk og elegant, kun en virkelig desperat mand vil have hende.

Den sekulære verden
46-årige Rama Burshtein har tidligere instrueret flere film, der kun er blevet vist i det ultra-ortodokse jødiske miljø, og med 'Fill the Void' kommunikerer hun for første gang som filmskaber med den sekulære verden udenfor. Men som hun selv har slået fast mange gange, har hun ikke noget ønske om at stille de to verdener op overfor hinanden.

Jane Austens heltinder
Flere anmeldere har sammenlignet Shiras situation med heltinderne fra Jane Austens populære romaner som 'Emma' og 'Stolthed og fordom'. Det er langtfra helt ved siden af, men Shira er ikke nogen oprørsk kvinde og 'Fill the Void' er ikke en politisk film, der taler for kvindefrigørelse og imod religiøse bånd. Der er ingen skurke i 'Fill the Void', Shira er blot fanget i værdier og traditioner.

Individets frihed
Set med vestlige øjne, der altid er skarpt fokuseret på individets frihed i fremmede kulturer, er der noget galt med Shiras situation. Sådan ser Rama Burshtein ikke på 'Fill the Void'. Rygterne siger, at hun under optagelserne var under skarp overvågning for ikke at sætte det ultraortodokse miljø i dårligt lys, men ifølge hende selv har hun blot fortalt en historie fra hendes egen verden, som altid har været dårlig til at sælge sin kultur til verden udenfor.

Offer eller heltinde?
Hvad er Shira så? Offer eller heltinde? Ikke nødvendigvis nogen af delene. Bare hovedperson i en medrivende historie, med stærke og håndgribelige menneskeskæbner, overdådigt og smukt filmet i et særligt glansfyldt lys og med en klar fornemmelse for at åbne det særlige ultra-ortodokse miljø for verden udenfor. Sådan en rejse har du med garanti aldrig være på før.
'Fill the Void' kan ses i Cinemateket i København fra den 17. oktober og 14 dage frem.


FRA FILMFESTIVALEN I VENEDIG:

Mellemøstens kvinder indtager filmfestival
To af de mest omtalte film på filmfestivalen i Venedig er skabt af debuterende kvindelige instruktører fra Mellemøsten, skriver Filmland Per Juul Carlsen.

Ortodoks film
I hovedprogrammet i Venedig kan man også finde israelske Rama Burshteins smukke lille film 'Fill the Void' om 18-årige Shira, der skal giftes. Også en uskyldig historie ved første øjekast, men Shira lever i det ortodokse jødiske miljø i Israel, og da hendes storesøster dør under fødslen af sit første barn, havner Shira i en kompliceret situation.
Hun bliver ikke tvunget ind i noget giftemål. Hun har lov til at sige ja eller nej, når hendes familie udvælger en kommende mand. Men pga. af en familiesituation, hvor hendes svoger vil skynde at gifte sig igen, og hendes mor gerne vil have sit nyfødte barnebarn hos sig, står Shira overfor svære valg. Hun er nemlig forelsket i en anden.

Skarp kønsopdeling
Der er intet direkte politisk mål med 'Fill the Void'. Burshtein er ikke imod den skarpe kønsopdeling i det eksotiske ortodokse miljø. Hun har derimod forsøgt at fortælle en god historie, der viser hvordan livet leves i den ortodokse verden, som alle har markante fordomme om, ifølge Burshtein. Og det er lykkedes.
'Fill the Void' er en anderledes og smuk lille film, der på imponerende vis får små komplikationer til at vokse til et intenst drama. Det vil ikke være spor overraskende hvis den vandt en fornem pris i Venedig.

Cinemateket, Gothersgade 55, København